Siirry sisältöön

Ingångssida Verksamhet och mål Underhållet av vägnätet

Underhållet av vägnätet

Underhållet av landsvägarna omfattar underhåll och drift av belagda vägar, grusvägar, broar, vägmiljöer samt utrustning och konstruktioner längs landsvägarna. Syftet är att med sommar- och vinterunderhåll säkerställa att vägnätet är säkert och den dagliga framkomligheten.

Aktuellt om underhåll av vägnätet

I och med regionförvaltningsreformen organiseras underhållet framöver på annat sätt också i Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland. Ansvaret för planeringen av väghållningen i Egentliga Tavastland överförs till livskraftscentret i Inre Finland och för väghållningen i Päijänne-Tavastland till livskraftscentret i Sydöstra Finland. Nyland bildar i fortsättningen ett separat livskraftscenter.

I fortsättningen koncentreras upphandlingarna av investeringar och underhåll på samma sätt som i dagsläget så att livskraftscentrens södra upphandlingsområde ansvarar för upphandling och genomförande av arbeten inom området för livskraftscentret i Nyland. Också i Päijänne-Tavastland fortsätter samma instans att genomföra upphandlingarna. För Egentliga Tavastlands del överförs upphandlingsansvaret till livskraftscentrens västra upphandlingsområde.

Flera avtal som överskrider landskapsgränserna pågår särskilt inom underhållet. I och med reformen är detta inte ändamålsenligt, så gränserna anpassas till landskapsgränserna i takt med att avtalen upphör och nya upphandlingar görs. De nuvarande avtalen hävs inte på grund av de administrativa förändringarna, utan kontinuiteten i viktiga arbeten tryggas trots dem. På längre sikt kommer det att ske förändringar till exempel i avtalsområdena för underhållsentreprenader.

I Nyland har underhållsentreprenaderna för landsvägarna i Borgå och Mäntsälä konkurrensutsatts under vintern. De nya femåriga entreprenaderna inleds i oktober 2025. Till underhållsentreprenaden i Mäntsälä hör också områden i Päijänne-Tavastland och planen är att slutföra avtalet som sådant fram till 2030. I slutet av året inleds konkurrensutsättningen av underhållsentreprenaderna för landsvägarna i Raseborg och Nummis. Entreprenaden i Nummis konkurrensutsätts med samma områdesavgränsning men för kortare tid än normalt med tanke på de kommande förändringarna.

Serviceavtalet för livscykelprojektet E18 (rv 7) Forsby–Kotka avslutas i september 2026 och skötseln av vägavsnittet i Nyland ansluts till underhållsentreprenaden för landsvägarna i Borgå.

Sommar- och vinterunderhåll

När det gäller vinter- och sommarunderhållet är vägnätet indelat i tio områden för underhållsentreprenader. Landsvägarnas underhållsentreprenörer ansvarar för underhållet av landsvägarna enligt den servicenivå som fastställts av Trafikledsverket och NTM-centralen. I underhållsentreprenaderna ingår som huvudsakliga uppgifter vinterunderhåll, skötsel av trafikmiljön, skötsel av grusvägar och plötsliga uppgifter till exempel i anslutning till trafikolyckor eller naturfenomen.

Vinterunderhållet består främst av snöröjning och halkbekämpning. Vägarna är indelade i vinterunderhållsklasser enligt trafikmängd, där åtgärdstiderna varierar till exempel i fråga om snöplogning eller halkbekämpning. Vinterunderhållsklassificeringen av landsvägarna anges finns i Trafikledsverkets karttjänst (Underhållsklasser för landsvägar). Väganvändarna kan följa vinterunderhållet av landsvägarna i Fintraffics webbtjänst Trafikläget (tjänsten Trafikläget).

Till skötseln av trafikmiljön hör många uppgifter som ska utföras året om, såsom rengöring och reparation av asfaltbeläggningar. Den största uppgiftshelheten utgörs dock av grönskötseln, som bland annat omfattar slåtter och röjning av vägkanter för att garantera tillräcklig sikt i trafiken.

I skötseln av grusvägar ingår vår- och höstbearbetning i den traditionella rytmen. Vårbearbetningen sker efter menföre, då vägen jämnas ut efter eventuella reparationer på grund av tjällossningen och genom dammbindning strävar man efter en lättskött väg även under sommaren. På hösten läggs vanligen krossgrus på grusvägarna för att skapa goda förutsättningar för vinterunderhållet. Varierande väderförhållanden, såsom milda och våta vintrar eller långa torra perioder, har dock rört om i den traditionella tidtabellen för vinterunderhållet. Ibland måste man vänta på lämpligt väder för att utföra ett visst arbete och under denna tid blir trafiken på grusväg lidande.

Palaa alkuun
Följ oss i sociala medier