Förberedelser för framtiden genom planering
I området för Nylands NTM-central finns stora behov av att utveckla och förbättra vägnätet. Behoven är olika och av olika storlek. En betydande del av dessa behov av åtgärder prioriteras i områdets trafiksystemplaner eller planer för hållbar och trygg mobilitet. Vad som i slutändan kan genomföras avgörs av finansieringen. Genom att låta göra upp planer ser man till att beredskapen för genomförandet är så god som möjligt när finansieringen säkerställs. I synnerhet när det gäller huvudlederna måste man förbereda sig på kommande utvecklingsbehov på lång sikt med hjälp av planer.
Med finansieringen av planeringen utförs det trafiksystemarbete och tillhörande planer som hör till NTM-centralens grundläggande uppgifter, men också planer för stora trafikledsprojekt. Trafikledsverket styr planeringen av de största planeringsobjekten genom finansieringen av det centraliserade planeringsprogrammet. Med hjälp av de förutredningar som valts till planeringsprogrammet kartläggs kommande planerings- och investeringsbehov på bred front. För bedömningen av trafikledsprojekt används en mångsidig konsekvensbedömning som innefattar bl.a. en nytto-kostnadsanalys. Genom projektutvärderingen säkerställer man att man går vidare i planeringen med det bästa projektalternativet. Med hjälp av projektplaneringsobjekten i planeringsprogrammet strävar man i första hand efter att främja beredskapen för genomförande av det investeringsprogram som Trafikledsverket utarbetat. Urvalskriterierna bygger på målen i den riksomfattande trafiksystemplanen: funktion, säkerhet och hållbarhet samt om behovet har identifierats i den strategiska lägesbilden eller om objektet är särskilt akut eller kritiskt i övrigt.
De viktigaste projektplaneringsobjekten som pågår eller inleds i vårt område är:
- Rv 2 avsnittet Nummela–Högfors, utredningsplan och miljökonsekvensbedömning
- Rv 2 anslutningsarrangemang vid Puolimatkaområdet (Humppila), vägplan
- Rv 12 avsnittet Joutjärvi–Nyby, vägplan
- Rv 25 förbättring av Noppo (lv 130) och rv 3 planskilda anslutningar, vägplan
- Rv 25 avsnittet Kartanonsuo–Kervo å, vägplan
- Rv 25 och rv 4, ramp för planskild anslutning i Mäntsälä, vägplan
- Rv 25 avsnittet Langansböle–Västerbacka, vägplan
- Rv 25, planskild anslutning för Hyvinge östra omfartsväg, vägplan
- Förbättring av Ring III vid den planskilda anslutningen vid riksväg 4, områdesreserveringsplan
- Sv 51 avsnittet Sunnanvik–Munkkulla, utredningsplan och miljökonsekvensbedömning
- Sv 55 utvecklingsutredning Borgå–Mäntsälä och den planskilda anslutningen i Monby, plan för områdesreservering
- Lv 1002 utredningsplan för Skåldö bro i Raseborg
- Lv 1583 Atomvägen, ny vägförbindelse, vägplan
Planeringsbehoven under de kommande åren är bl.a.:
- Rv 1 / Ring II (trafiksäkerhet), vägplan
- Rv 4 avsnittet Ring III–Brännbergavägen, vägplan
- Rv 4 Lusi–Oravakivensalmi, uppföljningsplaneringsobjekt utifrån åtgärdsplanen
- Rv 10 och lv 284 grundvattenskydd och vägarrangemang vid Vieremä
- Ring III uppföljningsplaneringsobjekt på TEN-T-avsnittet utifrån utvecklingsutredningen
- Lv 152 (Ring IV) vägplan
- Lv 1002 vägplan för Skåldö bro i Raseborg
- Norra logistikförbindelsen i Mellersta Nyland, vägplan
- Objekt med sättningsskador
- Åtgärder utifrån kvalitetskorridorutredningar om hållbar mobilitet
Mindre planeringsobjekt är exempelvis de viktigaste projektbehoven i den årliga planen för väghållningen och trafiken, projekt som man kommit överens om i MBT-avtalen samt små objekt som fått annan separat finansiering ur budgeten.
Bland annat följande planer är under utarbetande:
- Rv 25 gång- och cykelväg samt underfart vid Leksvallvägen, vägplan
- Rv 25, planskild anslutning vid Kalevankatu, byggplan
- Lv 170 Forsby–Greggböle, gång- och cykelväg, vägplan
- Trafikarrangemang i näringslivsområdet i Pippo, Lahtis, förstudie
Genom planeringsavtal stödjer vi kommuner och städer i att främja projekt på landsvägarna som är nödvändiga för kommunerna och som inte är tillgängliga för statlig finansiering. Planeringsavtal för ett flertal objekt är på gång.
Planeringsbehov uppstår även genom andra aktörers planeringsprojekt som på ett eller annat sätt är kopplade till landsvägsnätet. Sådana pågående projekt är till exempel planering av spårvägsprojekt i Helsingfors och Vanda, tunnelprojekt i Helsingfors samt planering av Västbanan.