Smidiga och högklassiga mobilitetstjänster för resenärer
NTM-centralen i Nyland ansvarar för myndighetsuppgifterna inom kollektivtrafiken i Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland samt, med undantag av behörighetsområdena för Helsingforsregionens trafik (HRT), Tavastehus- och Lahtis-området, Raseborgs, Hyvinge och Riihimäki städer. Regionförvaltningsreformen medför en förändring i statens myndighetsstruktur.
Resvanorna har förändrats kraftigt under de senaste åren. I och med distansarbetet har arbetssätten och mötespraxisen förändrats och människornas användning av fritiden har genomgått en omvälvning. Denna förändring i resorna har krävt att NTM-centralen tar aktivt tag i planeringen av kollektivtrafiken för att kunna reagera snabbt och på rätt sätt på efterfrågan. NTM-centralens mål är att öka kollektivtrafikresorna genom att planera regionala servicehelheter, bygga nya attraktiva biljettprodukter och förbättra informationen om de tjänster som står till buds. Alla nya idéer prövas djärvt i syfte att samla erfarenheter.
NTM-centralens upphandlings- och utvecklingsåtgärder inom kollektivtrafiken grundar sig på en specifikation av servicenivån som utarbetas vart fjärde år. NMT-centralen fokuserar på kollektivtrafik som är effektiv för resenärerna i enlighet med den fastställda servicenivån, som även kommunerna vill satsa på. NTM-centralen upphandlar kollektivtrafiktjänster för vägtrafiken genom konkurrensutsättning. Upphandlad trafik kompletterar den kollektivtrafik som eventuellt sköts på marknadsvillkor och bildar ett servicenätverk i området som möjliggör smidig mobilitet.
Anslaget för kollektivtrafiken vid NTM-centralen i Nyland har under de senaste åren, utan tilläggsfinansieringen för coronaåren, legat på 5–6 miljoner euro per år. Anslaget används för upphandling av trafik, planerings- och utvecklingsprojekt samt statsunderstöd som beviljas till kommunerna. Då kostnaderna ökar räcker finansieringen inte till för att trygga trafikeringen i enlighet med specifikationen för servicenivån och kommunerna har varit tvungna att finansiera upphandlingar tillsammans med NTM-centralen. Samarbetet vid upphandling av trafik är av största vikt. Tack vare kommunernas satsningar har man kunnat upprätthålla och utveckla kollektivtrafiktjänsterna genom samarbete och man har lyckats hålla servicenivån inom kollektivtrafiken på en rimlig nivå. Genom samarbetet stärks också integreringen av trafikutbudet till exempel med välfärdsområdenas behov.
Reseupplevelsen påverkas förutom av kollektivtrafikutbudet även av kollektivtrafikens infrastruktur. Infrastruktur i anslutning till kollektivtrafiken är hållplatser, hållplatsmärken och tak, cykelparkeringsplatser och förbindelser i anslutning till dem. Största delen av dessa upprätthålls via underhållsentreprenaderna för landsvägarna, men målet är också att göra nya investeringar varje år. Mindre projekt för att förbättra kollektivtrafikens infrastruktur genomförs till exempel inom ramen för MBT-avtalen samt på basis av brister som NTM-centralen själv observerat. Större investeringar, som exempelvis hållplatser eller bytesplatser i planskilda anslutningar, genomförs i samband med stora vägprojekt eller som separata projekt.