Bild: Finansieringen av väghållningen per produkt 2024 (sammanlagt 164 miljoner euro).
Finansiering av väghållningen 2024
Enligt situationen i juni finansierar NTM-centralen i Nyland basväghållningen med cirka 120,7 miljoner euro 2024. Dessutom har NTM-centralen i Nyland fått 43,6 miljoner euro i reparationsskuldfinansiering, som används för beläggning. Med finansieringen av den grundläggande väghållningen sköts väghållningen inom det statsägda landsvägsnätet, med undantag av stora utvecklingsinvesteringar som Trafikledsverket ansvarar för. Beslutsfattandet om allokeringen av finansieringen och de projekt som genomförs styrs av NTM-centralen i Nylands strategi och de strategiska riktlinjerna för trafiken vid NTM-centralen i Nyland, som har som centralt mål att tillhandahålla ett fungerande trafiksystem och ett säkert vägnät för näringslivets och medborgarnas behov. Största delen av finansieringen av bastrafikledshållningen går till underhåll av vägnätet, det vill säga underhåll och reparationer som prioriteras enligt Trafikledsverkets verksamhetslinjer. Med underhållet säkerställs att vägnätet är tillgängligt för daglig trafik oberoende av väglaget och med reparationerna elimineras skador som beror på att vägnätet slits och åldras.
Planering
Med finansieringen av planeringen kan man utföra det trafiksystemarbete som hör till NTM-centralens grundläggande uppgifter och göra upp planer i anslutning till detta. Via Trafikledsverkets centraliserade planeringsprogram kan man inleda större områdesreserverings-, general- och vägplaner för trafiklederna.
Förbättring
Svängningarna i finansieringen av NTM-centralens bastrafikledshållning syns särskilt i förbättringen av vägnätet och 2024 är den mycket knapp i förhållande till behoven. För genomförandet av projekten för förbättring av bastrafikledshållningen i Trafikledsverkets investeringsprogram anvisades ingen ny finansiering i år. I december 2023 ökade finansutskottet dessutom finansieringen i budgeten för 2024 för att genomföra följande förbättringsprojekt:
- Rv 24, trafikljusen på Ahtialantie ramp och mittrefuger på rv 24, Lahtis
- Rv 25, förbättring av trafiksäkerheten genom anslutningsarrangemang på sträckan Gamla Kustvägen–Ekenäsvägen, Raseborg
- Förbättring av korsningen mellan Sv 51 och Bollstavägen, Ingå
- Lv 115, förlängning av belysningen mellan Sjundeå kyrkby och sv 51, Sjundeå
- Lv 2955 korsningsarrangemang i Hollola
I objekten som omfattas av tilläggsfinansieringen för innevarande år ingick till övriga delar planeringsobjekt, reparationer av beläggningar och förbättringar av grusvägar. I Helsingfors- och Lahtisregionen pågår genomförandet av MBT-avtalen (markanvändning, bostäder och trafik) fram till slutet av 2023 enligt det som ursprungligen överenskommits. I december 2023 inleddes dessutom genomförandet av följande förbättringsprojekt:
- Rv 24, förbättring av anslutningen vid Holma och gatuarrangemang på gatorna som leder till Lahtis centrum, Lahtis
- Lv 110 Kolmiranta–Veikkola (Kolmirantavägen–Haapapurovägen–Soidentakavägen), gång- och cykelväg, Kyrkslätt
- Lv 148 Oljevägen, lv 11689 Brobölevägens anslutning, trafikljus, körfältsarrangemang samt gång- och cykeltrafikarrangemang, Sibbo
- Lv 1456 gång- och cykelväg på sträckan lv 140–Sepänmäki / lv 11711 skolan i Hirvihaara, fas 1, Mäntsälä
Förhandlingarna om följande MBT-avtal pågår fortfarande.
Skötsel
Den dagliga skötseln av landsvägarna är den viktigaste posten inom underhållet på årsnivå. Från och med oktober 2023 följer även de sista underhållsentreprenaderna för landsvägarna i området för NTM-centralen i Nyland den nya entreprenadmodellen, som betonar samarbetet mellan beställaren och entreprenören. Kostnadsnivån uppskattas ligga åtminstone på fjolårets nivå, men årsvariationen mellan olika åtgärder kan vara stor, eftersom vädret varierar från år till år. Dessutom påverkar bl.a. överskridningar av mål- och takpriserna samt indexändringar den slutliga kostnadsnivån.
Reparation
Beläggningsarbetet är den största kostnadsposten vid reparation. Utöver den normala reparationsfinansieringen har man för 2024 fått 43,6 miljoner euro för reparationsskuld, som används för beläggning. Detta innebär att även målet för beläggningskilometrarna är större i år än tidigare. Prisnivån på beläggningsarbetet är liksom året innan hög, vilket försämrar finansieringens köpkraft. Reparationsskulden i fråga om beläggningar i det livligt trafikerade och medellivligt trafikerade nätet uppskattas minska något i år, men reparationsskulden för det lägsta vägnätet uppskattas öka.
Reparationsobjekt som utsetts av riksdagen och som ska genomföras med fördelningsreserv i år är:
- Lv 1581 Pernåvägen på sträckan lv 170 Hagaböle vägskäl–Pernå kyrka, reparation och förbättring
- Lv 2824 Vojakkalantie, beläggning på sträckan sv 54–flygplatsens korsning
- Lv 2951 Lammintie, beläggning
- Lv 4142 Urheiluopistontie, Heinola
- Lv 11225 Siikalantie–Hunsalantie, beläggning, och lv 2832 Rautakoskentie–Pilpalantie korsningsområde, Högfors
- Lv 11227, Överbyvägen, vägavsnitt 2, Kyrkslätt
- Lv 11701 Paipisvägen, reparationer, Borgnäs
- Lv 11859 Vålaxvägen, förbättring av sträckan Vålax–Tirmovägen, Borgå
- Lv 11915 Lappbölevägen, förbättring av sträckan Pekinkylä–Hommansby, Lappträsk
- Lv 13595 Kaukolantie, dikning och grusning av grusväg, Tammela
- Lv 13837 Kiipulantie, Janakkala
- 13849 Jokimaantie, beläggning
- Lv 14133 Salonsaarentie, beläggning
Åtgärder som genomförs med separat finansiering planeras enligt anslag och behov. Tyngdpunkten ligger på att förnya beläggningen och säkerställa att dräneringssystemen fungerar.
Anslagen för broreparationer är större i år än året innan, cirka 19,9 miljoner euro. Av broarnas och rörbroarnas material påverkar i synnerhet prisutvecklingen för stål antalet objekt som repareras. Ett index som beaktar priset på stål har införts för broobjekten för att minska entreprenörernas risker. Det ökar dock osäkerheten om de slutliga kostnaderna.
I år inleds dessutom en investering för att ersätta vägtunneln som leder till Nordsjö hamn i Helsingfors genom förbättring av omvägsarrangemangen vid anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen. Den egentliga reparationen av tunneln inleds 2025.
Mindre skador, trummor och dräneringsbrister kan repareras med basfinansieringen till ett belopp på cirka 0,2 miljoner euro, vilket är mindre än tidigare.