NTM-centralen i Nyland ansvarar för väghållningen i landskapen Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland. I sammanlagt 47 kommuner i dessa tre landskap bor totalt över två miljoner människor, dvs. nästan 40 procent av hela landets befolkning. Den största befolkningskoncentrationen finns i Nyland. Nästan 60 procent av invånarna i området för NTM-centralen i Nyland bor i huvudstadsregionen och sammanlagt cirka 80 procent bor i landskapet Nyland. Den andra ytterligheten är kommuner med några tusen invånare, som är några få i alla tre landskap.
I området för NTM-centralen i Nyland finns närmare hälften av hela landets arbetsplatser, varför pendlingstrafiken är intensiv. I Nyland och särskilt i huvudstadsregionen finns de flesta användarna av kollektivtrafiken och den största andelen hållbara färdsätt i Finland samt många potentiella användare av hållbara färdsätt.
Av landskapen är Nyland Finlands största arbetsplats- och ekonomiområde. Servicebranschernas sysselsättande andel är särskilt stor i Nyland. De mest sysselsättande näringsgrenarna i Nyland är IT-branschen, kontorsarbete och administrativt arbete samt oljeraffinering. De mest sysselsättande näringsgrenarna i Egentliga Tavastland är metallförädling, tillverkning av mineralprodukter samt livsmedelsindustrin och i Päijänne-Tavastland livsmedelsindustrin, särskilt dryckesvaruindustrin, möbelindustrin och sågindustrin. Både i Päijänne-Tavastland och Egentliga Tavastland är förädlingens andel av näringsgrenarnas sysselsättning över en fjärdedel. I alla tre landskap finns i synnerhet jord- och skogsbruk som behöver förbindelser i det lägre vägnätet.
Flera huvudleder i väg- och bannätet möts i området. Helsingfors-Vanda är landets viktigaste och största internationella flygplats och i praktiken den enda flygplatsen för godstrafik. År 2022 stod hamnarna i området för nästan hälften av de godstonnage som transporterades via hamnarna i Finland. Sköldvik hamn i Borgå är Finlands största hamn mätt i transportmängd och Helsingfors hamn är Finlands viktigaste styckegodshamn och den tredje största hamnen för godstrafik. Färjetrafiken mellan Helsingfors och Tallinn är förutom för passagerartrafiken en betydande transportförbindelse även för lastbilar och trailer mellan Finland och Centraleuropa.
Vägnätet i området utgör cirka 12 procent av hela landets vägnät, men där uppstår cirka en tredjedel av hela landets trafikprestation. De största branscherna inom vägtransporterna i Nyland är byggande, livsmedel och energi. Nyland är ett avgångs- och ankomstområde för rikets logistik samt en knutpunkt där många av industrins och handelns leveranskedjor korsar varandra. En fungerande logistik i området har betydelse för smidigheten i logistiken och för leveranskedjorna i hela landet, såsom för livsmedelsdistributionen. De största branscherna inom vägtransporterna i både Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland är byggandet samt skogs- och livsmedelsindustrin. Ur logistikens perspektiv är Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland utöver den egna näringsstrukturen viktiga landskap för förmedling av godstrafik. Huvudvägnätet i hela området för NTM-centralen i Nyland och dess funktion är betydande även på riksnivå och antalet godstonnage som transporteras i vägtrafiken är stort. Över hälften av huvudvägkilometrarna i området finns i Nyland, och cirka en femtedel båda i Egentliga Tavastland och i Päijänne-Tavastland. Den tunga trafiken på huvudvägarna står för över en fjärdedel av transportprestationerna på huvudvägarna i hela landet. Även på region- och förbindelsevägarna är den tunga trafikens transportprestationer stora i området.
År 2023 var trafikprestationen mer än 5 procent mindre i Nyland, cirka 6 procent mindre i Egentliga Tavastland och cirka 2 procent mindre i Päijänne-Tavastland jämfört med situationen 2019. På riksnivå var den totala trafikprestationen 2023 över 5 procent mindre än 2019.
Tabell: Verksamhetsmiljöns och trafikens nyckeltal
NMT-centralen i Nyland | Andel av hela landet | ||
Befolkning 2024 (31.12.2023) | personer | 2 133 563 | 38 % |
Befolkningstillväxt 2000–2023 | personer | 369 145 | 87 % |
Arbetplatser (2022) | st | 1 002 713 | 41 % |
BNP (2021) | milj. euro | 112 478 | 45 % |
Markareal (1.1.2024) | km² | 20 022 | 7 % |
Landsvägar (1.1.2024) | km | 9 256 | 12 % |
Trafikarbete 1.1.2024 (ÅDT 2023) | milj. bilkm. | 11 115 | 30 % |
Godstrafik transportarbetet (2022) | milj. tkm. | 6 753 | 23 % |
Livligt trafikerade vägar (ÅDT > 15 000 fordon/dygn, 2023) | km | 526 | 56 % |
Landsvägar belägna cykel- och gångvägar (1.1.2024) | km | 1 175 | 19 % |
Personskadeolyckor på landsvägar (2019–2023) | st | 2 644 | 29 % |
Finansiering av bastrafikledshållningen exclusive separat finansiering (2024) | milj. euro | 118 | 17 % |
Finansiering av kollektivtrafiken, NMT (2024) | milj. euro | 7 | 18 % |
I Statistikcentralens senaste befolkningsprognos har man uppskattat att Finlands befolkning kommer att öka endast lite grann under de kommande två årtiondena, om man tittar på befolkningsutvecklingen i hela landet. Ökningen är ojämnt fördelad mellan landskapen. I huvudparten av landskapen minskar befolkningen, medan befolkningstillväxten koncentreras till området för NTM-centralen i Nyland och landskapet Nyland. Enligt prognosen kommer befolkningen att öka endast i landskapet Nyland samt i landskapen Birkaland, Egentliga Finland och Norra Österbotten samt på Åland.
Även om vårt verksamhetsområde som helhet präglas av tillväxt och utveckling är skillnaderna mellan regionerna stora. Det är viktigt att säkerställa tillgängligheten i hela nätet. Att rikta de knappa resurserna effektivt och välja de mest effektiva metoderna i varje situation är väsentligt.