Kohti kestävää ja saavutettavaa Suomea
Vanhan sanonnan mukaan vuodet eivät ole veljeksiä. Tämän voimme huomata tienpidossa niin talvella säiden ja kelien vaihtelevuutena kuin kesän tietöiden vaihtelevina volyymeinä.
Jos viime vuonna tienpidon ja liikenteen suunnitelmaa laadittaessa olimme huolissamme tulevan kesän vähäisistä päällystysmääristä, tänä vuonna – korjausvelkaan osoitetulla lisärahoituksella – tavoitteena on liki kaksinkertaistaa viime vuonna toteutettu päällystysmäärä. Tämä tulee ehdottomasti tarpeeseen ja olemme siitä erityisen tyytyväisiä. Päällystysohjelman noin 720 kilometristä kohteita sijoittuu vilkkaan verkon lisäksi nk. keskivilkkaalle verkolle ja merkittävä määrä myös jalankulun ja pyöräilyn väylille. Teiden parempi kunto tulee palvelemaan siten monia tielläliikkujia ja kuljetuksia.
Siltojen kuntoa ylläpidetään entiseen tapaan. Korjauksia tehdään niin, että huonokuntoisten siltojen määrä ei merkittävästi kasva. Uudenmaan ELY-keskuksen alueella silloista huonokuntoisia on silti noin 120 siltaa. Suurimmat siltatyöt voivat haitata matkoja ja kuljetuksia työn aikana, mutta korjauksen jälkeen sillat ovat entistä ehompia palvelemaan taas vuosikymmeniä eteenpäin.
Ajankohtaisia, tulevaisuuden liikennejärjestelmän kehittämistä ohjaavia suunnitelmia on paraikaa käynnissä. Liikenne 12 on valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, jota LVM:n johdolla parlamentaarisesti valmistellaan, ja jossa myös ELY-keskusten asiantuntemusta ja alueellista tietopohjaa hyödynnetään. Liikennejärjestelmän tavoitteet – toimivuus, turvallisuus ja kestävyys ovat hyviä keihäänkärkiä toiminnalle. Turvallisuus nähdään paitsi liikennejärjestelmän turvallisuuden edistämisenä ja toimenpiteinä, myös kokonaisturvallisuuden näkökulman mukaisena tienpidon varautumisena erilaisiin uhkiin. Lukuisat yhteiset harjoitukset ja toimenpiteet yhteiskunnan toiminnan varautumisessa ovatkin tärkeä osa toimintaamme.
Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuskauden 2020–2023 aikana toteutettiin lukuisia liikennejärjestelmän toimivuutta kehittäviä toimenpiteitä Helsingin ja Lahden kaupunkiseuduilla. Osa kaudella käynnistetyistä hankkeista jatkuu edelleen. Kaupunkiseutujen sopimuksellinen toimintamalli on todettu hyväksi ja sitä halutaan hallitusohjelman kirjauksinkin jatkaa. Uudenmaan ELY-keskuksen alueella Helsingin ja Lahden MAL-seuduille laaditaan parhaillaan uusia MAL-sopimuksia.
Tänä vuonna Uudenmaan ELY-keskuksen alueella käynnistyy uutena kehittämisinvestointina valtatien 3 Moreenin eritasoliittymä. Tämä on hyvä esimerkki seudun elinkeinoja palvelevasta hankkeesta, jossa niin Hämeenlinnan kaupunki kuin Janakkalan kunta ovat toimineet aktiivisesti ja rahoittavat hankkeen toteutusta yhteistyössä valtion kanssa. Pienien investointien toteutukseen ELY-keskuksella on rahoitusta valitettavan vähän, lähinnä edellä mainituille MAL-seuduille jo käynnistetyt hankkeet. Väyläverkon investointiohjelman mukaisia suunnitteluhankkeita edistämme kuitenkin niin, että tietopohjaa hankkeista päättämiseen ja toteutusvalmiutta lakisääteisten suunnitelmien myötä on olemassa.
Uusi asetus Euroopan laajuisesta liikenneverkosta (TEN-T) tulee voimaan vuoden 2024 aikana. Suomen TEN-T-tieverkko laajenee ja täydentyy. Uudenmaan ELY-keskuksen alueen tieverkon osalta tämä tarkoittaa niin satamayhteyden valtatien 25 Hanko-Mäntsälä kuin poikittaisen valtatieyhteyden 12 puuttuvan välin Tuulos -Tampere sisällyttämistä TEN-T kattavaan verkkoon. Asetus on tunnustus kyseisten verkonosien merkityksestä osana kansainvälistä liikenneverkkoa. TEN-T-verkon teillä on keskeinen rooli pitkämatkaisessa tavara- ja henkilöliikenteessä, ja ne yhdistävät merkittäviä kaupunki- tai talouskeskuksia sekä liikennemuotoja. Uusi asetus tuo uudistuksia myös kaupunkisolmukohtiin, joita asetusmuutoksen jälkeen ovat kaikki nykyiset MAL-seutujen keskuskaupungit. Kaupunkisolmukohdissa korostuvat kestävää liikkumista sekä liikennettä ja kuljetuksia edistävät toimenpiteet, sekä näiden toimenpiteiden toteuttamiseksi laadittavat erilliset suunnitelmat. TEN-T verkkoon kuuluminen mahdollistaa EU:n rahoitusinstrumenttien hyödyntämisen, kun kansallinen rahoitus on olemassa ja rahoitushakujen kriteerit täyttyvät.
Tämän tienpidon ja liikenteen suunnitelman toimenpitein Uudenmaan ELY-keskus, yhdessä alueen sidosryhmien ja muiden toimijoiden kanssa, on toteuttamassa kestävän ja saavutettavan Suomen liikennejärjestelmää.
Kesäkuussa 2024
Päivi Nuutinen
Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja