Turvallista tieympäristöä luodaan vaikuttamalla toimintaan monipuolisesti
Liikenneturvallisuuden parantaminen on tärkeä läpileikkaava tavoite kaikessa tienpidossa. Tämä koskee kaikkea toimintaa alkaen liikennejärjestelmäsuunnittelusta edeten aina maanteiden ja tieympäristön parantamiseen sekä ylläpitoon ja hoitoon asti.
Liikennejärjestelmätasolla tarpeita kartoitetaan muun muassa kuntien ja ELY-keskuksen yhteisissä kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnitelmissa, lyhyemmin liikenneturvallisuussuunnitelmissa sekä jalankulun ja pyöräilyn edistämisohjelmissa. Suunnitelmissa etsitään toimenpiteitä, jotka tähtäävät kestävän ja turvallisen liikennekulttuurin parantamiseen. Lisäksi määritetään yhdessä tärkeimmät pienet toimenpiteet jalankulku- ja pyöräily-yhteyksien, joukkoliikennepysäkkien sekä kestävän liikkumisen matkaketjujen parantamiseksi. Samalla huomioidaan tärkeät kohderyhmät, kuten esimerkiksi lapset ja iäkkäät, arvioimalla päiväkotien, koulujen sekä palvelutalojen ja hoitokotien ympäristöjen parantamistarpeita.
Suurempia infraan kohdistuvia liikenneturvallisuustoimenpiteitä ovat maantieliittymien parantaminen, jalankulku- ja pyöräteiden sekä alikulkujen rakentaminen, tievalaistuksen rakentaminen tai uudet riista-aidat. Tyypillisiä pienempiä toimenpiteitä ovat tieympäristön varusteiden kunnostaminen (esim. kaiteet), liikenteenohjauksen toimenpiteet (esim. nopeusrajoitukset ja opasteet), suojateiden ja pysäkkijärjestelyjen parantaminen ja rakentaminen sekä automaattisen liikennevalvonnan suunnittelu ja toteutuksen edistäminen. Näiden yleensä pienten, mutta paikallisella tasolla erittäin merkittävien liikenneturvallisuustoimenpiteiden lähtötietoina toimivat edellä mainittujen suunnitelmien lisäksi myös kansalaisilta, kouluilta, yhdistyksiltä tai kunnista saadut toimenpide-ehdotukset sekä ELY-keskuksen omat selvitykset.
Vaikuttavuutta pienillä toimenpiteillä
Vuosittain ELY-keskus pyrkii toteuttamaan ensisijaisesti sellaisia liikenneturvallisuustoimenpiteitä, joilla on hyvä vaikuttavuus ja kustannustehokkuus. Esimerkiksi riskianalyysit kertovat toimenpiteen vaikuttavuudesta. Toteutukseen pääsevien toimenpiteiden priorisointi perustuu muun muassa toimenpidekohtaisiin selvityksiin ja laadittuihin tarvekoreihin. Lisäksi ELY-keskus saa arvokasta paikallistietoa kuntien tärkeimmistä kehittämiskohteista esimerkiksi kuntien liikenneturvallisuusryhmien kokouksissa sekä muun tiiviin yhteydenpidon kautta. Vaikka yksittäisellä toimenpiteellä on usein suuri merkitys, ei joka vuodelle ole osoittaa rahaa liikenneturvallisuustoimenpiteiden toteuttamiseksi.
Uusien jalankulku- ja pyöräteiden toteutusten osalta tärkeimpänä lähtökohtana on säännöllisesti päivitettävä tarvekori, jossa otetaan huomioon kuntien näkemykset uusien jalankulku- ja pyöräily-yhteyksien tärkeydestä. Näistä kiireellisimpiä pyritään viemään tiesuunnitteluun ja kohti toteutusta – tämän osalta ratkaisevassa roolissa on myös yhteisrahoituksesta sopiminen kunnan kanssa.
Vaikka liikenneturvallisuuteen vaikuttavat toimenpiteet ovat keskenään hyvin erilaisia, joudutaan niitä toimenpidekohtaisen tärkeysjärjestykseen asettamisen lisäksi myös vertailemaan keskenään – hyviä kohteita on paljon, mutta yleensä vain pieni osa voidaan vuosittain toteuttaa.