Kuva: Tienpidon rahoitus tuotteittain 2024 (yhteensä 164 M€)
Tienpidon rahoitus 2024
Uudenmaan ELY-keskuksen perustienpidon rahoitus vuodelle 2024 kesäkuun tilanteessa on noin 120,7 miljoonaa euroa, lisäksi Uudenmaan ELY-keskus on saanut 43,6 miljoonaa euroa päällystämiseen käytettävää korjausvelkarahaa. Perustienpidon rahoituksella hoidetaan valtion omistaman maantieverkon tienpito lukuun ottamatta isoja kehittämisinvestointeja, joista vastaa Väylävirasto. Päätöksentekoa rahoituksen kohdistamisesta ja toteutettavista hankkeista ohjaavat Uudenmaan ELYn strategia ja Uudenmaan ELYn strategiset liikenteen linjaukset, joiden keskeisenä tavoitteena on tarjota toimiva liikennejärjestelmä ja turvallinen tieverkko elinkeinoelämän ja kansalaisten tarpeisiin. Valtaosa perusväylänpidon rahoituksesta kuluu tiestön kunnossapitoon eli hoitoon ja korjauksiin, joiden priorisointi tehdään Väyläviraston toimintalinjojen mukaisesti. Hoidolla varmistetaan tieverkon päivittäinen liikennöitävyys keliolosuhteista riippumatta ja korjauksilla puolestaan poistetaan tiestön kulumisesta ja ikääntymisestä johtuvia vaurioita.
Suunnittelu
Suunnittelun rahoituksella pystytään tekemään ELY-keskuksen perustehtäviin kuuluvaa liikennejärjestelmätyötä ja siihen liittyviä suunnitelmia. Väyläviraston keskitetyn suunnitteluohjelman kautta voidaan käynnistää isompia väylien aluevaraus-, yleis- ja tiesuunnitelmia.
Parantaminen
ELYn perusväylänpidon rahoituksen heilahtelut näkyvät erityisesti tieverkon parantamisessa ja vuosi 2024 on tarpeisiin nähden hyvin niukka. Väyläviraston investointiohjelman perusväylänpidon parantamishankkeiden toteuttamiseen ei tälle vuodelle kohdennettu rahoitusta. Joulukuussa 2023 valtiovarainvaliokunta lisäsi vuoden 2024 budjettiin rahoituksen seuraavien parantamishankkeiden toteutuksen käynnistämiseksi:
- Vt 24, Ahtialantien rampin liikennevalot ja vt 24:n saarekkeet, Lahti
- Vt 25, liikenneturvallisuuden parantaminen liittymäjärjestelyin välillä Vanha Rannikkotie – Tammisaarentie, Raasepori
- Kt 51 ja Bollstantien risteyksen parantaminen, Inkoo
- Mt 115, valaistuksen jatkaminen Siuntion kirkonkylän ja kt 51 välillä, Siuntio
- Mt 2955 Hollolan risteysjärjestely, Hollola
Muilta osin jakovarakohteet kuluvalle vuodelle sisälsivät suunnittelukohteita, päällysteiden korjauksia ja sorateiden parantamisia.
Helsingin ja Lahden seuduilla on käynnissä MAL-sopimuksien (maankäyttö, asuminen ja liikenne) toteuttaminen alun perin sovitusti vuoden 2023 loppuun mennessä. Joulukuussa 2023 on vielä käynnistynyt seuraavien parantamishankkeiden toteuttaminen:
- Vt 24, Holman liittymän parantaminen ja Lahden keskustaan johtavat katujärjestelyt, Lahti
- Mt 110 Kolmiranta–Veikkola (Kolmirannantie–Haapapurontie–Soidentaantie), jalankulku- ja pyörätie, Kirkkonummi
- Mt 148 Öljytie, mt 11689 Brobölentien liittymä, liikennevalot, kaistajärjestelyt sekä kävely- ja pyöräliikenteen järjestelyt, Sipoo
- Mt 1456 jalankulku- ja pyörätie välille mt 140 – Sepänmäki / mt 11711 Hirvihaaran koulu, 1. vaihe, Mäntsälä
Seuraavien MAL-sopimuksien neuvottelu on vielä kesken.
Hoito
Maanteiden päivittäinen hoito on merkittävin kunnossapidon erä vuositasolla. Lokakuusta 2023 alkaen kaikki Uudenmaan ELY-keskuksen alueen maanteiden hoitourakat ovat uuden urakkamallin mukaisia, mikä korostaa tilaajan ja urakoitsijan välistä yhteistoimintaa. Kustannustason arvioidaan pysyvän vähintään viime vuoden tasolla, mutta vuosivaihtelu voi olla suurta eri toimenpiteiden välillä, koska sää vaihtelee vuosittain. Lisäksi mm. tavoite- ja kattohintojen ylitykset sekä indeksimuutokset vaikuttavat lopulliseen kustannustasoon.
Korjaus
Päällystäminen on korjaamisessa suurin kuluerä. Normaalin korjausrahoituksen lisäksi vuodelle 2024 on saatu 43,6 M€ korjausvelkarahaa, joka käytettään päällystämiseen. Tämän mukaisesti myös päällystyskilometritavoite on tälle vuodelle aiempaa suurempi. Päällystämisen hintataso on edellisvuoden tapaan korkealla, mikä heikentää rahoituksen ostovoimaa. Vilkkaasti liikennöidyn ja keskivilkkaan verkon päällysteiden korjausvelan arvioidaan tänä vuonna hieman pienenevän, mutta alimman tieverkon korjausvelan arvioidaan kasvavan.
Eduskunnan nimeäminä jakovararahoituksella toteutettavina korjauskohteina tälle vuodelle ovat:
- Mt 1581 Pernajantie välillä mt 170 Hagabölen tienhaara–Pernajan kirkko, korjaaminen ja parantaminen
- Mt 2824 Vojakkalantie, päällystys välillä kt 54–lentokentän risteys
- Mt 2951 Lammintie, päällystys
- Mt 4142 Urheiluopistontie, Heinola
- Mt 11225 Siikalantie–Hunsalantie, päällystys, ja mt 2832 Rautakoskentie–Pilpalantie risteysalue, Karkkila
- Mt 11227, Överbyntie, tieosa 2, Kirkkonummi
- Mt 11701 Paippistentie, korjauksia, Pornainen
- Mt 11859 Voolahdentie, Voolahti–Tirmontie parantaminen, Porvoo
- Mt 11915 Lapinkyläntie, Pekinkylä–Hommansby parantaminen, Lapinjärvi
- Mt 13595 Kaukolantie, soratien ojitus ja sorastus, Tammela
- Mt 13837 Kiipulantie, Janakkala
- Mt 13849 Jokimaantie, päällystys
- Mt 14133 Salonsaarentie, päällystys
Erillisrahoituksella toteutettavat toimenpiteet suunnitellaan määrärahan ja tarpeen mukaan. Pääpaino on päällysteen uusimisessa ja kuivatusjärjestelmien toimivuuden varmistamisessa.
Siltojen korjausten määrärahat ovat kuluvana vuonna edellistä vuotta suuremmat, noin 19,9 M€. Siltojen ja putkisiltojen materiaaleista erityisesti teräksen hintakehitys vaikuttaa korjattavien kohteiden määrään. Siltakohteissa on urakoitsijoiden riskien helpottamiseksi käytössä teräksen hintaa huomioiva indeksi. Se kuitenkin lisää epävarmuutta lopullisista kustannuksista.
Lisäksi tänä vuonna käynnistyy Helsingissä Vuosaaren satamaan johtavan tietunnelin korvausinvestointi tunnelin kiertotiejärjestelyn parantamisella Itäväylän ja Kallvikintien liittymässä. Varsinainen tunnelin korjaus alkaa 2025.
Pienempiä vaurioita, rumpuja ja kuivatuspuutteita pystytään perusrahoituksella korjaamaan aiempaa vähemmän, noin 0,2 M€:n edestä.