Maanteiden kunnossapitoon kuuluvat päällystettyjen teiden, sorateiden, siltojen, tieympäristön sekä maanteiden varsilla olevien laitteiden ja rakenteiden hoito ja ylläpito. Kunnossapidon tarkoituksena on kesä- ja talvihoidolla taata tieverkon turvallisuus ja päivittäinen liikennöinti.
Ajankohtaista tieverkon kunnossapidossa
Talvi 2023–2024 alkoi Etelä-Suomessa varhain ja haastoi tienpitoa suurilla lumimäärillä sekä kovista pakkasista plussalle vaihteleville lämpötiloilla. Helmikuussa 2024 sää muuttui yllättäen keväiseksi ja sateet tulivat pääosin vetenä. Lämpötilojen vaihtelu muutaman plusasteen sekä pienen pakkasen välillä johti päällysteiden kunnon romahtamiseen ja suureen paikkaustarpeeseen. Ikääntyneet asfalttipäällysteet vaurioituvat herkästi vaihtelevien talvisäiden ja Etelä-Suomen vilkkaan liikenteen vaikutuksesta. Alemmalla tieverkolla ongelmaksi muodostui lumipolanne, joka lopputalven vesisateiden vuoksi oli paikoin vesijäällä vaikeuttaen kaikkea liikennettä ja erityisesti joukkoliikennettä. Urakoitsijan tulee selvittää tärkeimmät koulukuljetusreitit, jotta liukkaudentorjunta pystytään tekemään mahdollisimman oikea-aikaisesti. Erityisesti ääriolosuhteissa korostuu, että joukkoliikenteelle kriittisimmät tieosuudet ovat ennakkoon tiedossa.
Ilmastonmuutokseen liittyvät ilmiöt edellyttävät erityisesti teiden kuivatusjärjestelmien toimivan hyvin ja poikkeaviin tilanteisiin varautumista on parannettava jatkuvasti. Teiden kuivatusjärjestelmien toimivuus on tärkeää liikenneturvallisuuden, teiden käytettävyyden sekä tierakenteiden kestävyyden vuoksi. Kuivatuksen parantaminen eli ojitussuunnitelmat ja rumpujen uusimiset kytketään entistä useammin päällysteiden uusimissuunnitelmiin. Pidemmällä aikavälillä näin saavutetaan päällysteen parempi kestävyys myös säiden ääri-ilmiöitä vastaan.
Uudellamaalla Espoon ja Vantaan alueiden maanteidenhoitourakat on talven aikana kilpailutettu. Uudet viisivuotiset urakat alkavat lokakuussa 2024. Loppuvuodesta käynnistyy Porvoon ja Mäntsälän maanteidenhoitourakoiden kilpailutus.
E18 (vt 7) Koskenkylä-Kotka elinkaarihankkeen palvelusopimus päättyy syyskuussa 2026 ja Uudellamaalla sijaitseva tieosuus palaa Uudenmaan ELYn vastuulle. Tieosuuden vastaanottoon liittyvät toimet on käynnistetty.
Kesä- ja talvihoito
Maanteiden talvi- ja kesähoidon osalta tiestö on jaettu kymmeneen hoitourakka-alueeseen. Maanteiden hoitourakoitsijat vastaavat maanteiden hoidosta Väyläviraston ja ELYn määrittelemän palvelutason mukaan. Hoitourakoihin sisältyy päätehtävinä talvihoito, liikenneympäristön hoito, sorateiden hoito ja äkilliset tehtävät esimerkiksi liikenneonnettomuuksiin tai luonnonilmiöihin liittyen.
Talvihoito keskittyy lumenpoistoon ja liukkauden torjuntaan. Tiet on jaettu liikennemäärien mukaan talvihoitoluokkiin, joilla toimenpideajat esimerkiksi lumen auraamisen tai liukkauden torjunnan suhteen vaihtelevat. Maanteiden talvihoitoluokitus on nähtävissä Väyläviraston karttapalvelussa (Maanteiden talvihoitoluokat). Tienkäyttäjät voivat seurata maanteiden talvihoidon toimenpiteitä Fintrafficin Liikennetilanne-verkkopalvelussa (Liikennetilanne-palvelu).
Liikenneympäristön hoitoon kuuluu monia ympärivuotisia tehtäviä, kuten siisteydestä huolehtiminen ja asfalttipäällysteiden paikkaus. Suurin tehtäväkokonaisuus on kuitenkin viherhoito, joka käsittää muun muassa tienvarsien niitto- ja raivaustöitä liikenteen riittävän näkyvyyden takaamiseksi.
Sorateiden hoidossa perinteiseen rytmiin kuuluvat kevät- ja syysmuokkaukset. Kevätmuokkaus ajoittuu kelirikkokauden jälkeiseen aikaan, jolloin mahdollisten kelirikkokorjausten jälkeen tie tasataan ja pölynsidonnalla pyritään helppohoitoiseen tiehen myös kesäaikana. Mursketta sorateille lisätään yleensä syksyisin, millä pyritään luomaan hyvät edellytykset talvihoitoon. Vaihtelevat sääolot, kuten lauhat ja märät talvet tai pitkät kuivat jaksot ovat kuitenkin sekoittaneet talvihoidon perinteistä aikataulua. Joskus joudutaan odottamaan sopivaa säätä tietyn työn tekemiseksi ja tänä aikana liikennöinti soratiellä kärsii.